شب پرگان و آفتاب

مشخصات كتاب

نام كتاب: شب پرِگان و آفتاب

نويسنده: صافى، لطف الله

تاريخ وفات مؤلف: معاصر

موضوع: مقاله ها و خطابه ها

زبان: فارسى

تعداد جلد: 1

متن سخنرانى آيت الله العظمى صافى

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله ربِّ العالمين والصلاة و السلام على امينِ وحيه و بشيرِ رحمته و نذيرِ نقمته و خاتمِ رسله الذي أرْسله و أعْلامُ الهدى دارِسة، و مناهجُ الدينِ طامسة، فصدعِ بالحقِ، و نَصَحَ للخلق، و هَدى الى الرُّشْدِ، و امَرنا بالقَصْد، بعثهُ و الناس ضُلّال فى حيرة و حاطبون فى فتنة، قد اسْتَهْوَتْهُمُ الأهواء و اسْتَزَلَّتْهُمُ الكِبْرياء، واستخفّتْهُمُ الجاهلية الجهلاء حياري فى زِلْزال من الأمر، و بَلاء من الجهل سَيِّدِنا و نَبيَّنا و شفيعِ ذُنُوبِنا و طبيبِ نفوسنا مولانا ابِى القاسم مُحمّد صلّى اللهُ عليهِ و على آله الطيبين الطاهرين المعصومين سِيَّما مولانا بقية اللهِ فِى الارضين و اللعنُ على اعدائهم اجمعينِ الى يوم الدين.

محمد سيد الكونين والثقلين والفريقين من عُرْب و عُجْمِ

فاق النبيين فِى خَلْق و فى خُلُق و لم يدانوه فى علم و لاكرم

دِعْ ما ادّعَتْهُ النصاري فى نبِيَّهُمُ و احكُمْ بما شئت مَدْحاً فيه و احتكمِ

مُحَمَّدٌ سرُّ هذا الوجود و نفحةُ الدَّيّانِ جمالُ هذا الكونِ و صفْوةُ الانسانِ

مُحَمَّدٌ لولاه ما كنّانحن لولا محمد و هداه

لعبدنا الشموس و الاحجاراو عكفنا على التماثيل

دون ان نَعْبَدالله و نسئل الرحمانا

«مُحمّد رسولُ اللهِ و الذينَ مَعَهُ اشدّاءُ على الكفّارِ رُحَماءُ بينهُمْ تَراهُمْ رُكّعا سُجّداً يبتغون فضلًا من اللهِ و رِضواناً سيماهُمْ فى وجُوهِهِمْ من اثر السجّود ذلك مَثَلَهُمْ فى التوراة و مَثَلَهُمْ فى الانجيل

شب پرگان و آفتاب، ص: 2

كزرع اخرج شطئه فآزره فاسْتَغْلَظَ فاستوي على سُوقه يعجب الزُرّاع ليغيظِ بِهمُ الكفّار وَعَدَ الله الذين آمنوا و عملوا الصالحات

مِنْهُم مغفرةً و اجراً عظيماً»

(سوره فتح، آيه 29)

اگر چه بنده از اول- پيش از اينكه موج انزجار اين اهانت بزرگ نسبت به مقام شامخ و اقدس و مقدس حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم فراگير و عالمگير شود آن را محكوم كردم قبل از ماه محرم بيانيه دادم- ولى اين جريانى است كه هر چه بيشتر محكوم بشود و هر چه ما بيشتر اظهار تأسف و تأثر نماييم و هر چه بيشتر مسلمانان آن را محكوم نمايند و بر سر كسانى كه اين توطئه ها را در دنيا ايجاد مى كنند فرياد كنند باز هم كم است. واقعاً حتى اگر تا روز قيامت هم مسلمانان براى اين اهانتى كه به مقام مقدس شخص اول عالم امكان وجود مقدس حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم شده گريه كنند كم است، اما در عين حال انصافاً مسلمان ها هم در اين جريان و اتفاقى كه رخ داد خوب پيش آمدند و حركتى كه در عالم اسلام ايجاد شد و عكس العمل مسلمانان- هر چند هرچه گسترده باشد باز هم كم است- ولى در همين حدى كه واقع شد حيات اسلامى مسلمانان را نشان داد و قوّت و قدرت اسلام و نفوذ كلمه حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم در قلوب مردم بعد از هزار و چهارصد سال آشكار شد. موضوع بسيار مهمى است كه اين گونه مردم به حركت در بيايند، بر سر و سينه بزنند و در بعضى جاها كشته بدهند و اين اهانت را محكوم كنند به طورى كه بالاخره در مجامع سياسى- كه اين برنامه ها را پياده مى كردند

و پشت سر اين برنامه ها هستند- آنها را هم تكان بدهد و وادار كنند كه در حدّى به ناچارى اظهار عذرخواهى بكنند، ولو اينكه اين امر با عذر خواهى تمام نمى شود. اين حركت مسلمانان، جلوه نفوذ كلمه اسلام و محبوبيت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم در قلوب مسلمانان است؛ هيچ رهبر دينى در دنيا اين نفوذ كلمه را در قلوب پيروان و اتباع خودش ندارد در عالم مسيحيت، مثلًا اروپا را اگر مى گويند مسيحى هستند، اگر از اينها يك احصائيه بگيريند و بپرسند كه شما به مسيح معتقد هستيد يا نه شايد بيشتر صريحاً بگويند نه. طبق احصائيه هايى كه مى دهند درصد كمتر اظهار ديندارى مى نمايند و اينها هم كه اين برنامه ها را پياده مى كنند. نوعا لائيك و لامذهب اند و عالم حيوانى و يك عوالم ديگرى را طى مى كنند ولى الحمد الله اين نفوذ كلمه اسلام، قدرت تبليغ قرآن مجيد و رسالت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم در دل ها اين گونه ظاهر شد كه ديديد و دنيا مى بيند كه پس از اين همه تظاهرات، باز هم مسلمانان ناراحتند و هنوز هم نهضت ها دارند و راهپيمايى مى كنند؛ اين نفوذ و عظمت دين است. در حالى كه آن اهانت همه را غرق تأسف نمود از اين طرف، عكس العملى كه مسلمانان نشان دادند در دنيا اسلام را مطرح كرد و دنيا متوجه شد كه مسلمانان يك جامعه بزرگ و معتقد به رسالت حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم هستند.

شب پرگان و آفتاب، ص: 3

مسئله، بسيار اهميت داشت و از لحاظ دنياى امروز هم اگر حساب كنيم اين كار

بسيار پليد و زشتى بود كه مرتكب شدند و همان گونه كه بنده در اعلاميه خود نوشتم اينها با اسلام دشمنى دارند و پشت سر اين قضيه، صهيونيست ها و دشمنان قسم خورده اسلام هستند و الّا در مقابل حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم و عظمت آن حضرت، هر محقق منصفى، پيشانى خضوع و احترام بر زمين مى گذارد؛ مثل دكتر گوستاولئون فرانسوى در كتاب «تمدن اسلام و عرب» مى گويد: «عقيده به توحيد، يگانه تاج افتخارى است كه در بين اديان بر سر دين اسلام است.» ما اين شعارها را از بس شنيده ايم به عظمت اين شعارهايى كه حضرت رسول به دست ما دادند و بشريت را به آن فرا خواندند و ما از ايشان گرفته و مطلب را مرور و تكرار مى كنيم توجه نداريم؛ شعار الله اكبر و شعار لا اله الا الله؛ اين چه شعار بالايى است؟! هيچ شعارى از آن بالاتر نيست صداى آسمان است؛ صداى زمين است و صداى تمام عالم وجود است اين مرد مى گويد: «عقيده به توحيد يگانه تاج افتخارى است كه در بين اديان بر سر دين اسلام است» يعنى اين الله اكبر و لا اله الا الله كه ما مى گوييم و چنانكه بايد متوجه نيستيم چه معنايى است و چه پيامى دارد و دنيا را به چه مطالبى دعوت مى كند و چه حركتى را در كل دنيا ايجاد كرده است؟ اين مرد تفحص بسيارى نموده و به اندازه خود، زحمت كشيده و حتى به طور قاچاق به مكه رفته و آنجا را ديده و بررسى كرده است.

و يا تولستوى، فيلسوف معروف روسى در جزوه اى

به نام «الذكرى» كه تمام آن درباره حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم است و بسيارى از عبارات بزرگان دنيا به زبان عربى در آن ترجمه شده، نوشته است:

«و مما لا ريب فيه ان النبى محمداً صلى الله عليه و آله من عظام الرجال المصلحين الذين خدموا الهيئة الاجتماعية خدمة جليلة و يكفيه فخراً انه هدى أمةً برمّتها الى نور الحق و جعلها تخضع للسكينة و السلام و تُفضِّل عيشة الزهد و منع الناس عن سفك الدماء و وأدِ البنات و تقديم الضحايا البشرية و رجل مثل هذا جدير بالاحترام و الاكرام»

ما نمى توانيم عوالم معنوى حضرت رسول را درك كنيم و من نيز در آن بُعد، صحبت نمى كنم و روى همين حساب ها و خدماتى كه مصلحين دنيا را به آن مى ستايند عرض مى كنم اگر بخواهند مصلحين عالم بشريت را بشمارند شخص اول حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم است.

نويسنده ديگرى در كتاب الابطال قهرمان هاى هر فرقه اى را آورده است: مثلًا البطل فى صورة الشاعر، البطل فى صورة الملك، البطل فى صورة الفيلسوف و البطل فى صورة النبى آن وقت در بين انبياء آن را كه «بطل» مى گويد و «قهرمان» مى خواند حضرت رسول صلى الله عليه و آله است و بعد شرح حالات رسول را مفصّل مى نويسد؛ از نظر آنها كسى به اندازه پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم به عالم بشريت خدمت نكرده است و تمام بشريت مديون حضرت رسول تا روز قيامت هستند؛ همين مسئله دفن بنات (زنده به گور كردن دختران) را او مى فهمد كه چيز كمى نيست اگر يك انسان رانجات بدهد

عظيم است تا چه

شب پرگان و آفتاب، ص: 4

رسد به نجات جان انسان هاى بسيارى. آن شخص، خدمت رسول اكرم مى رسد و مى گويد كه شما به ما چه قدر حق داريد و ما بايد از شما بسيار تشكر كنيم و بعد مى گويد كه من چند دختر داشتم؛ وقتى مى خواستم آنها را زنده به گور كنم التماس مى كردند كه چنين نكن اما من با كمال قساوت قلب اين كار را كردم.

قرآن، برنامه دعوت و خدمات آن حضرت را چنين بيان مى فرمايد:

«الذين يَتَّبعُونَ الرَّسُولَ النبىَّ الأُمّىَّ الذى يجدونه مكتوباً عندهم فى التوراةِ و الانجيلِ يأْمُرُهمْ بالمعروف و ينهاهم عن المنكر و يَضَعُ عنهم اصْرَهُمْ و الاغلالُ التى كانت عليهم»

اصولًا پيغمبر اسلام بشريت را آزاد كرد، يك آزادى حقيقى البته؛ نه آزادى دروغينى كه اينها تبليغ مى كنند.

و آن ديگرى مى گويد گودالى حفر كردم و دخترم را- كه بسيار دوست مى داشتم- آنجا بردم. دخترم گفت: مى خواهى چه كنى؟ من با قساوت قلبى كه داشتم گفتم: مى خواهم تو را در اين چاله بيندازم و دفن كنم.

ما اين آيه ها را مى خوانيم ولى در آن فكر نمى كنيم كه چه شده و پيغمبر اسلام در عالم چه كرده است:

«و اذا بشر احدهم بالانثي ظل وجهه مسوداً و هو كظيم يتواري من القوم من سوء ما بشر به ايمسكه علي هون ام يدسّه فى التراب ألاساءَ مايحكمون»

چه زنجيرهايى كه بر گردن انسان ها بود و پيامبر عظيم الشأن اسلام، آنها را از گردن مردم برداشت.

اگر چه حضرت رسول رانمى توانيم به كسى كه مخترع برق بوده يا كاشف ميكروب فلان بيمارى تشبيه كنيم ولى اين برنامه پليدى كه كاريكاتورسازها انجام دادند مثل كار كسى است كه

با كاريكاتورش مخترع برق را مسخره كند و يا كاشف فلان مرض مهلكى كه همه مردم را مى كشته است مسخره كند، اينها وحشى گرى و كينه توزى است.

امريكايى ها شصت سال قبل ميگسارى و شراب را ممنوع كرده بودند و برنامه داشتند و قانون گذارندند و چندين هزار نفر را براى پياده كردن آن قانون كشتند و دست آخر شكست خوردند و رها كردند.

يكى از سران آنها مى گويد ببينيد اين چه خدمت بزرگى است كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم به بشريت كرده است؛ اگر حساب كنيد كه مثلًا در هر پنجاه ميليون نفر در سال، چند نفر به وسيله شرب مُسكرات، تلف مى شوند مى بينيد كه حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم چه قدر انسان را با اين آيه اى كه در قرآنش فرموده:

«انما الخمر و الميسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشيطان فاجتبوه لعلكم تُفْلِحُون»

شب پرگان و آفتاب، ص: 5

مصونيت بخشيده است؟ آيا مى شود حساب كرد كه در هر دوره اى چه تعداد انسان، نجات يافته است؟ و آن پيام آور بزرگ خدا چند صد ميليون و چند ميليارد بشر را نجات داده است؟ كدام يك از مصلحان دنيا چنين خدمتى به بشريت كرده است؟ اين مرد مى گويد: بياييد با اخلاص بر محمد و آل او صلوات بفرستيم.

آن مسيحى ديگر در مدح حضرت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم مى گويد:

انّى مسيحىٌّ أُجِلُّ محمداًو اراه فى سفرا العلى عنوانا

مرحاً بأُمّىٍّ يعلّم سفره نُبغاءَ يثرب حكمةً و بيانا و يكى

ديگر هم مى گويد:

و أمُّ القُرى بيتُ الاعارِب مكةٌلها الشرفِ العالىِ القديم الممجَّدُ

اقام بها التوحيد ديناً مشرَّفاًو اثبت مجد العرف

فيها مُحَمّدُ

اهانت به چنين شخصى و چنين مصلح عظيم الشأنى كه عالم امكان نظيرش را نديده و نخواهد ديد چه معنايى دارد؟

ما نيز نسبت به حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم كوتاهى داريم و هنوز هم بعد از چهارده قرن او را نشناخته ايم و نمى خوانيم و نمى دانيم و در رشته هاى مختلف و نواحى وجود حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم سير و بررسى نكرده ايم.

بايد اعتراف كنيم كه ما مقصريم وجود مقدس پيامبر را نشناختيم و البته شناخته نمى شود؛ به قول شهيد رحمة الله عليه:

صلاةٌ و تسليمٌ على اشرف الورى و مَن فضله ينبو عن الحدِّ و الحَصرِ

و من قد رقى سبع الطَّباق بنعله و عوّضه اللهُ البُراقَ عن المُهرِ

شب پرگان و آفتاب، ص: 6

وخاطبه الله العلىِ بحبّه

شفاهاً ولم يحصل لعبد و لا حُرِّعدولى عن تعداد فضلك لاينى

بِكلِّ لسانى عنه فى النظم والنثرِو ماذا يقول الناس فى مدح مَن اتَتْ

مدائحه الغراء فى مُحْكمِ الذِّكرِ

به هر صورت اين برنامه اى بود در مقابل چنين شخصيتى كه هر كس در دنيا اندكى شعور داشته باشد بايد آن را محكوم كند؛ اينها دشمنى با اسلام است؛ مى خواهند استعمار خود را نگه دارند و دنيا را استثمار كنند. مى خواهند سلطه گرى كنند و مى بينند كه اسلام برايشان خطر ايجاد كرده لذا به اين كارهاى پليد دست مى زنند. مى خواهند پيغمبر اسلام را تحقير كنند ولى با موج تعظيم عالم اسلام روبرو مى شوند. شعارهاى تكبير و تهليل مسلمانان، دنيا را تكان مى دهد و همين شعارهايى كه يك ميليارد و نيم مسلمان شب و روز آن ها را تكرار مى كنند اسم محمد بعد از اسم خدا يگانه اسمى است كه على الدوام

در نمازها و اذان و در برنامه هاى ديگر بر زبان ها جارى مى شود.

بياييد بيشتر از اينها با تاريخ و سيره و اخلاق و با عظمت هايى كه در آن وجود صاحب خلق عظيم جمع بود آشنا شويم. ملاحظه فرماييد كه چگونه اميرالمؤمنين عليه الصلاة و السلام در نهج البلاغه، مقام مقدس حضرت رسول صلى الله عليه و اله و سلم را مى ستايد و در مقابل آن حضرت اظهار خضوع مى كند و مثل او بايد بگويد؛ ما كه نمى توانيم.

خداوند متعال همه را مورد عنايات حضرت ولى عصر عجل الله تعالى فرجه شريف قرار بدهد و البته كسى كه از اين برنامه هاى زشت بيشتر متأثر مى شود وجود مقدّس حضرت ولى عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف است؛ اگرچه با اين التهاب و فريادهاى اعتراض، نفوذ كلمه حضرت رسول در قلوب مردم بعد از هزار و چهار صد سال معلوم شد و در عين حال اين هتاكى و جسارت بسيار زشت را به حضور مقدّس امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف تسليت عرض مى كنيم.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109